Sunday 1 May 2016

Giant's Causeway, Northern Ireland

Sambung cerita trip ke Ireland di SINI.

Hari kedua kami ke Giant' Causeway yang terletak di Antrim, kira-kira 1 jam 20 minit dari hotel kami Premier Inn di Carrickfergus. Giant's Causeway adalah kawasan pantai yang unik dengan batu-batuan berbentuk heksagon dipercayai terbentuk hasil letusan gunung berapi 50 hingga 60 tahun dahulu. Kawasan ini diwartakan sebagai salah satu warisan dunia UNESCO di Ireland.

Dalam perjalanan, kami menikmati keindahan alam semulajadi di Northern Ireland. Tambah cantik bila ada pelangi indah terbentuk selepas hujan turun...

Berhenti jap ambik gambar

Kami park kereta di Park & Ride di Bushmill Village, kemudian menaiki shuttle bus National Trust ke Giant Causeway. Sebenarnya tersilap, ingatkan tempat kami berhenti tu visitor centre Giant's Causeway, rupanya belum sampai lagi..First time datang, confuse sikit...Parking di sini free je. Kemudian shuttle bus National Trust ni bawa kami terus ke Giants Causeway Visitor Information Centre. Oleh kerana menggunakan perkhidmtan Park & Ride, kami entitle untuk dapat 'green discount'. Instead of bayar £22 untuk family ticket, kami cuma perlu bayar £18 sahaja. Kalau tak parking kat Park & Ride tu, kat atas ni pun ada parking...tapi tak dapat discount la..

Di hadapan Visitor Information Centre

Dari visitor centre kami berjalan kaki ke pesisir pantai yang ada batu-batuan. Ada bus disedikan kalau tak larat nak jalan kaki dengan bayaran EUR1 sehala. Tapi jalan kaki lagi best dapat tengok view yang cantik...taklah jauh sangat anak-anak pun ok jer tak merungut...

Berjalan kaki..tapi tak menyesal sebab cantikkk sangat!

Giant's Causeway mendapat nama dari kisah lagenda rakyat Ireland. Mengikut ceritanya, causeway ini dibina oleh gergasi bernama Finn McCool yang tinggal di sini dan mahu menyeberang ke Scotland bagi menentang gergasi Scottish bernama Benandonner..cerita panjang sila google sendiri ye..

Ada beberapa trail untuk ke sini. Ini yang agak mudah

Tinggi kan basalt column ni

Pantai yang cantik tapi sejukkkk

Alhamdulillah, Allah izinkan kami melihat keajaiban alam ciptaannya. Tak terjangkau akal macam mana batu-batuan kat sini boleh berbentuk heksagon macam ni...Walaupun dipercayai berlaku berjuta tahun dahulu, tapi masih kekal sehingga sekarang.

Dari sana kami balik ke hotel untuk lunch dan berehat. Petang kami ke Carrickfergus Castle yang tak jauh pun dari hotel kami Premier Inn. Dari hotel pun dah boleh nampak.

Carrikfergus Castle- Norman castle yang dibina pada tahun 1177 dan terletak di tepi pelabuhan

Kemudian anak-anak ajak ke playground yang terletak di tepi pantai. Budak-budak memang tak boleh nampak playground. Sejuk-sejuk pun nak bermain.

Main sampai hari gelap. Keesokan harinya dah nak balik.

1. Kagum kan kak tgk batu2 kat sana?
    Kami amik bus nak ke Ginatcauseway sbb bawa makcik yg tak berapa sihat...
    Pameran kat dalam tu pun best... dua tiga kali anak2 saya duk ulang tengok cerita dongeng Giantcauseway tu :)