Thursday 24 March 2016

Bonnet Parade

Hari ini hari terakhir persekolahan sebelum 'Easter Break' selama dua minggu bermula esok. Di sekolah pelajar-pelajar Nursery dan Reception ada acara 'Bonnet Parade'. Mia dah Year 1, jadi dah tak terlibat tahun ni. Cuma teringat kan Mia semasa 'Bonnet Parade' tahun lepas.

Sebenarnya Easter adalah perayaan yang disambut oleh mereka yang beragama Kristian. Perayaan ini dikaitkan dengan telur atau 'Easter Eggs' kononnya simbolik kehidupan baru selepas kelahiran semula Jesus. Di sekolah, tak ditekankan pasal perayaan, tapi memang ada macam-macam aktiviti yang berkaitan seperti Bonnet Parade iaitu pertandingan mencipta topi yang dihiasi cantik dengan eggs, bunny, chicks dan macam-macam lagi. Ada juga pertandingan melukis/mewarna pada kulit telur dan aktiviti arts yang lain.

Topi ni kawan saya, Sya yang tolong buatkan. Masa Mia kat nursery dan ada bonnet parade tu...saya balik Malaysia untuk submit thesis. Nasib baik Auntie Sya ada...kalau tak Mia sorang jer lah yang tak ada topi semasa bonnet parade...

Cantik Auntie Sya buat topi untuk Mia :)

Cari gambar Mia pakai topi ni masa dia Nursery tapi tak jumpa.

Bonnet Parade semasa Mia di Reception tahun lepas, recycle balik topi ni sebab mama malas buat yang lain...


Ibu bapa dijemput untuk menyaksikan Bonnet Parade pada hari tersebut. Memang sangat menarik, macam-macam bentuk dan hiasan topi yang dipakai oleh anak-anak...kreatif sungguh parents diorang ni dan rajin pulak tu melayan kehendak anak-anak...Sayangnya tak dibenarkan nak ambik gambar diorang. Topi yang tercantik dipilih sebagai pemenang.



Ini pula Nash dapat 'prize' di kelasnya. Kat dalam chick ni ada banyak chocolate eggs.  

No comments:

Post a Comment